Korte Service - Backhand

De korte backhand service is serveren d.m.v. een korte lage slag met de backhandgrip. Doel is het in het spel brengen van de shuttle op zo'n manier dat de tegenstander meteen de shuttle omhoog moet spelen.

Hieronder kan je de uitleg vinden voor Beginner, Gevorderde, Competitiespeler en Trainer.

Beginner

De spelregels ken je natuurlijk, maar wat nu extra van belang is, is dat op het moment van raken van de shuttle 

1) de shuttle zich onder je middel bevindt en 

2) je racket-steel naar beneden wijst.

Voorbereiding:
Voeten stevig naast elkaar, stabiele stand.
Je neemt de shuttle bij de veertjes vast tussen duim en wijsvinger en strekt je linkerarm zo ver mogelijk naar voren.
Je houdt je racket in de backhandgrip vast, ook zo ver mogelijk naar voren.

Uitvoering:
Korte zwaai naar achteren.
En precies zo hard slaan, dat de shuttle net over het net gaat en precies vlak achter de servicelijn landt.
En je gaat na de slag naar de basispositie.


Gevorderde

Voorbereiding:
Voeten stevig naast elkaar, stabiele stand.
Je neemt de shuttle bij de veertjes vast tussen duim en wijsvinger en strekt je linkerarm zo ver mogelijk naar voren.
Je houdt je racket in de backhandgrip vast, ook zo ver mogelijk naar voren.

Uitvoering:
Korte zwaai naar achteren.
Zo weinig mogelijk bewegen: je slaat met alleen je pols en met lichte onderarmrotatie, niet je bovenarm/schouder gebruiken.
Het moment tussen het loslaten van de shuttle en het raakmoment is zo kort mogelijk.
En precies zo hard slaan, dat de shuttle net over het net gaat en precies vlak achter de servicelijn landt.
En je gaat/blijft na de slag naar de basispositie voorin (zie tactiek dubbelspel).


Competitiespeler

Voorbereiding:
Bij dubbel en de dame bij gemengd dubbel:
Voeten stevig naast elkaar, stabiele stand.
Tip/optie: je kan er voor kiezen 30/40 cm van de servicelijn te gaan staan. Voordeel is dat de shuttle sneller en vlakker gespeeld kan worden, nadeel is dat de shuttlebaan langer is.
Je neemt de shuttle bij de veertjes vast tussen duim en wijsvinger. Het kurkje wijst naar je toe.
Je strekt je linkerarm zo ver mogelijk naar voren.
Je houdt je racket in de verkorte backhandgrip vast, ook zo ver mogelijk naar voren.
Tip/optie: je kan ook op je tenen gaan staan. Dit verhoogt je middel en daarmee het raakpunt, maar dat gaat ten koste van je stabiliteit.

De heer bij gemengd dubbel:
Je staat ongeveer op je basispositie achterin. Dit is een afweging tussen: ben ik snel genoeg om de return achterin te halen & kan ik goed genoeg serveren, zodat ik met een langere service-afstand kan veroorloven. Dat zal voor iedereen anders zijn.
Je rechtervoet staat voor, je linker achter (zodat je snel naar achter kunt bewegen).
Je neemt de shuttle bij de veertjes vast tussen duim en wijsvinger. Het kurkje wijst naar je toe.
Je strekt je linkerarm zo ver mogelijk naar voren.
Je houdt je racket in de verkorte backhandgrip vast, ook zo ver mogelijk naar voren.

Uitvoering:
Korte zwaai naar achteren.
Zo weinig mogelijk bewegen: je slaat met alleen je pols en met lichte onderarmrotatie, niet je bovenarm/schouder gebruiken.
Het moment tussen het loslaten van de shuttle en het raakmoment is zo kort mogelijk.
En precies zo hard slaan, dat de shuttle net over het net gaat en precies vlak achter de servicelijn landt.
Het is meer duwen dan slaan.
Tip: om richting te veranderen: ook de shuttle stand meeveranderen (zie video hieronder, vanaf 7:05).
Bij dubbel en de dame bij gemengd dubbel: Je gaat/blijft na de slag naar de basispositie voorin (zie tactiek dubbelspel).
En je brengt meteen je racket omhoog om een korte return af te maken.
De heer bij gemengd dubbel: Je gaat/blijft na de slag naar de basispositie achterin (zie tactiek dubbelspel).


Trainer

Afwijkingen

  • Laag raakmoment: Tactisch nadeel dat de baan langer is, zodat de tegenstander meer tijd heeft om te reageren. 
  • Kort bij het lichaam serveren: Tactisch nadeel dat de baan langer is, zodat de tegenstander meer tijd heeft om te reageren. & minder slagkracht die nodig is voor de flickservice. 
  • Heel arm bewegen: geeft te weinig controle over de shuttle.